PL Polska / Poland [PL]

  1. Asystent eksportera - cła / podatki
    1. Agencje celne
    2. Kalkulatory podatkowe
    3. Krajowa Administracja Skarbowa - Urzędy celne
    4. Prawo celne
  2. Asystent eksportera - dane statystyczne / statystyki
    1. Aktualności Głównego Urzędu Statystycznego
    2. Statystki międzynarodowe
    3. Statystyki krajowe - Baza danych lokalnych
    4. Statystyki krajowe - Baza danych makroekonomicznych
  3. Asystent eksportera - dokumentacja / druki / formularze
    1. Formularze i druki eksportowe
    2. Wymogi dotyczące dokumentacji eksportu
  4. Asystent eksportera - ekonomia i finanse
    1. Eksportowe gwarancje / ubezpieczenia
    2. Faktoring eksportu
    3. Forfaiting eksportu
    4. Kalkulatory finansowe
    5. Programy ekonomicznego wspierania esportu
    6. System bankowy
  5. Asystent eksportera - geografia eksportu polskiego
    1. Międzynarodowe targi związane z handlem zagranicznym
    2. Organizacje reprezentujące gospodarcze interesy Rzeczpospolitej Polskiej za granicą
    3. Rynki - Afryka
    4. Rynki - Ameryka Północna
    5. Rynki - Ameryka Południowa
    6. Rynki - Australia
    7. Rynki - Azja
    8. Rynki - Europa
    9. Zagraniczne placówki dyplomatyczne na terenie RP – ambasady i konsulaty
  6. Asystent eksportera - leksykon eksportu
  7. Asystent eksportera - pomocne organizacje
    1. Izby gospodarcze
    2. Organizacje międzynarodowe kreujące wymianę handlową
    3. Organizacje wspierające eksporterów finansowo
    4. Organizacje wspomagające eksporterów pod względem merytorycznym
    5. Polskiej organy rządowe mające związek z handlem zagranicznym / eksportem
    6. Stowarzyszenia / zrzeszenia
  8. Asystent eksportera - prawo i sądy
    1. Akty prawne związane z eksportem towarów i usług
    2. Izby oraz inne organizacje adwokackie
    3. Międzynarodowe organy prawne
    4. Sądy Rzeczpospolitej Polskiej
  9. Asystent eksportera - transport / logistyka
    1. Dokumenty transportowe - eksport
    2. Giełda transportu międzynarodowego
    3. Katalog firm transportowych
    4. Polskie przepisy prawa transportowego
    5. Przepisy prawne dotyczące przewozu towarów w handlu międzynarodowym
  10. Asystent eksportera - wspomaganie internetowe
    1. Międzynarodowe portale poświęcone wymianie handlowej / eksportowi
    2. Polskie portale finansowe dotyczące możliwości finansowania eksportu
    3. Polskie portale ogólne dotyczące eksportu
  11. Poradnik eksportera - Rzeczpospolita Polska
  12. Zagraniczne oferty współpracy / system Xplo Trade - zasady i cenny

Asystent eksportera - leksykon eksportu

Leksykon eksportu, abecadło eksportu, słownik eksportu jak zwał tak zwał - czyli nieodzowne narzędzie dające orientacje i wiedzę na temat podstawowych pojęć, z którymi mamy często do czynienia w międzynarodowej wymianie handlowej. Leksykon poza pojęciami ogólnymi definiuje również szereg terminów i fraz zaczerpniętych z języka szczegółowego, hermetycznego występującego w obiegu firm spedycyjnych, transportowych, w urzędach celnych itp . Czasami przedstawiane poniżej pojęcia definiowane są przez większą liczbę autorów co stanowi o dodatkowym walorze Leksykonu Eksportu.

  • BAF (Bunker Adjustment Factor) - zmienny dodatek paliwowy, czyli dodatek do podstawowej stawki frachtu morskiego, ustalany raz na jakiś czas (np. na miesiąc) przez armatorów / przewozników w celu wyrównania ewentualnych strat wynikających ze zmian na rynku paliw źródło - portal obatrans.pl
  • Bill of Lading (B/L) - konosament, morski list przewozowy źródło - portal obatrans.pl
  • CAF (Currency Adjustment Factor) - zmienny dodatek walutowy, czyli dodatek do podstawowej stawki frachtu morskiego, ustalany raz na jakiś czas (np. na miesiąc) w celu wyrównania ewentualnych strat wynikających ze zmian na rynku walut źródło - portal obatrans.pl
  • Demurrage & Detention - Opłaty z tytułu demurrage obejmują okres po upływie czasu wolnego do podjęcia kontenera z portu. Opłaty z tytułu detention obejmują okres od momentu podjęcia do zdania pustego kontenera do portu. Długość okresu wolnego od demurrage i detention może być różna, uzależniona jest od warunków oferowanych przez armatorów i wynika z zapisu w taryfach armatorskich, jak i indywidualnych warunków umowy z armatorami. źródło - portal obatrans.pl
  • SAD dokument celny - czyli Jednolity Dokument Administracyjny obowiązuje wyłącznie w przypadku importu i eksportu towarów z/do krajów trzecich, tj. nie należących do Unii Europejskiej źródło - portal obatrans.pl
  • Dokument celny T2L - dokument potwierdzający wspólnotowy status towarów źródło - portal obatrans.pl
  • ETA (Estimated Time of Arrival) - przewidywany termin wejścia statku do portu; skrót używany w rozkładach rejsów statków źródło - portal obatrans.pl
  • ETS (Estimated Time of Sail) - przewidywany termin wyjścia statku z portu źródło - portal obatrans.pl
  • ETD (Estimated Time of Departure) - przewidywany termin wyjścia statku z portu źródło - portal obatrans.pl
  • FCL (Full Container Load) - Transport pełno-kontenerowy, w którym cały kontener wykorzystywany jest tylko przez jednego odbiorcę/nadawcę. Polecany przy transporcie większych ładunków. źródło - portal obatrans.pl
  • ISPS (International Ship & Port Facility Security fee) – opłata pobierana przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w portach i w żegludze źródło - portal obatrans.pl
  • LCL (Less than Container Load) - Przewóz przesyłek drobnicowych, czyli wykorzystanie tylko części kontenera przez jednego odbiorcę/nadawcę. Polecany przy transporcie mniejszej ilości towaru. źródło - portal obatrans.pl
  • POL (Port Of Loading) - port załadunku źródło - portal obatrans.pl
  • POD (Port Of Discharge) - port wyładunku źródło - portal obatrans.pl
  • Sea Waybill - konosament ekspresowy; wystawiany w jednym egzemplarzu; nie jest wymagana prezentacja oryginału armatorowi / spedytorowi, aby „zwolnił” towar odbiorcy źródło - portal obatrans.pl
  • THC (Terminal Handling Charges)– koszty portowe / terminalowe - opłaty związane z przeładunkiem kontenera w porcie, rozformowaniem, złożeniem towaru na magazyn oraz przeładunkiem na samochód; w porcie kraju nadania, jak i przeznaczenia; składają się na tę opłatę różne koszty częściowe za poszczególne operacje wykonywane w portach / na terminalach źródło - portal obatrans.pl
  • TT (Transit Time) - przewidywany czas transportu źródło - portal obatrans.pl
  • W / M (waga / miara, czyli 1 cbm / 1 tona) - do obliczenia frachtu wybiera się wartość większą / liczbę ton lub metrów sześciennych / i mnoży ją przez podaną stawkę; jeżeli obliczony fracht jest niższy od stawki minimalnej, należy przyjąć stawkę minimum źródło - portal obatrans.pl
  • V.A.T.O.S. - valid at the time of shipment / dotyczy dodatków do frachtu morskiego / źródło - portal obatrans.pl
  • ADR - Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych. źródło - portal obatrans.pl
  • Country Risk Map - baza ratingów 120 krajów, której celem jest wspieranie przedsiębiorstw na etapie identyfikacji możliwości handlowych na arenie międzynarodowej i związanego z tym ryzyka źródło - portal trade.gov.pl
  • Market Access Database - internetowa baza danych nt. eksportu na rynki pozaunijne. To unijna baza danych, w której można wyszukać takie informacje jak: stawki celne stosowane w krajach pozaunijnych , procedury i formalności obowiązujące podczas odprawy celnej w krajach pozaunijnych, statystyka, bariery handlowe utrudniające dostęp do poszczególnych rynków pozaunijnych, umowy preferencyjne i reguły pochodzenia towarów, kwestie związane z wymogami sanitarnymi i fitosanitarnymi (SPS) źródło - portal trade.gov.pl
  • Certificate of origin - świadectwo pochodzenia towaru. Dokument ma na celu potwierdzenie pochodzenia eksportowanego towaru i jest wymagany przez administrację celną kraju importera źródło - portal trade.gov.pl
  • Karnet ATA - jest specjalnym międzynarodowym dokumentem celnym, który umożliwia i usprawnia czasową odprawę celną towarów, wywożonych w celach akwizycyjnych i wystawienniczych, a także wyposażenia zawodowego. Karnet ATA eliminuje zawiłą procedurę celną związaną z odprawą czasową. Użytkownik karnetu nie musi wypełniać dokumentu SAD, deklaracji celnych, czy też składać depozytów na wszystkich przekraczanych granicach źródło - portal kig.pl
  • ADSp (Allgemeine Deutsche Spediteursbedingungen) - to ogólne warunki spedycyjne, w oparciu o które pracuje ponad 90% firm spedycyjnych i logistycznych w Niemczech. Obowiązują one w przypadku umów transportowych dotyczących wszelkiego rodzaju czynności, bez względu na to, czy dotyczą spedycji, przewozu, składowania, czy innych czynności wchodzących w zakres spedycji. Zalicza się do nich także typowe dla spedycji usługi logistyczne, jeżeli są one związane z transportem lub składowaniem towarów źródło - portal timocom.pl
  • BAG (Bundesamt für Güterverkehr) - Federalny Urząd ds. Transportu Drogowego w Niemczech, który czuwa nad przestrzeganiem przepisów przez podmioty krajowe i zagraniczne uczestniczące w transporcie towarowym przeprowadzanym na terenie Republiki Federalnej Niemiec. BAG zajmuje się między innymi prawem drogowym i bezpieczeństwem na drogach, mytem dla samochodów ciężarowych oraz obserwacją rynku. źródło - portal timocom.pl
  • Bordero (Bordereau) - dokument pomocniczy stosowany w transporcie drogowym i kolejowym, zawierający listę przewożonych towarów; często odwołujący się do załączonych kopii drogowego dokumentu przewozowego. Bordero występuje przy organizacji przesyłek zbiorowych. Wystawiany jest przez spedytora nadawczego i przesyłany do spedytora odbiorczego, który na jego podstawie może dokonać rozformowania przesyłki i wysyłać poszczególne partie ładunkowe do finalnych odbiorców. źródło - portal timocom.pl
  • CEMT (Conférence Européenne des Ministres des Transports) - zezwolenie pozwalające przedsiębiorstwom na przewóz towarów w transporcie ponadgranicznym pomiędzy państwami członkowskimi CEMT (poza państwami członkowskimi OECD jest to również wiele państw Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej). Zezwolenie CEMT nie uprawnia do transportu wewnątrzkrajowego w państwie członkowskim CEMT ani do przewozów pomiędzy państwem członkowskim CEMT a państwem nie będącym członkiem tej organizacji. Zezwoleń udziela właściwe ministerstwo transportu lub handlu. Ich używanie odbywa się wg surowych wytycznych, które obejmują między innymi kategorie pojazdów. Roszczenie prawne o udzielenie zezwolenia jest wykluczone. Zezwolenie musi być w pojeździe podczas każdego przejazdu - z ładunkiem czy bez niego - i należy je wypełnić przed rozpoczęciem jazdy źródło - portal timocom.pl
  • CFS (ang. Container Freight Station) - punkt konsolidacyjny, w którym zbiera się towary drobnicowe przeznaczone do transportu źródło - portal timocom.pl
  • CMR - Konwencja o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów. Umowa reguluje składanie i realizację zleceń, odpowiedzialność w przypadku opóźnień oraz utraty lub uszkodzenia transportowanego towaru. Umowa zawiera również przepisy dotyczące reklamacji i przypadków angażowania przewoźników jako podwykonawców. Odnosi się do samego porozumienia, ale w praktyce często używane jest (niesłusznie) jako międzynarodowy list przewozowy CMR. Ten standardowy formularz jest wymagany tylko do transportu transgranicznego, jeśli (co najmniej) kraj nadania lub kraj przeznaczenia jest członkiem CMR. Nazwa ta często wykorzystywana jest również w transporcie krajowym. źródło - portal timocom.pl
  • Cargo - określenie ładunku (anglojęzyczne); stosowane jest najczęściej w imporcie, handlu i transporcie międzynarodowym. źródło - portal timocom.pl
  • Certyfikat kontrolny towarów (Goods Control Certyficate) - dokument wystawiany przez uprawniony organ, który potwierdza jakość opisanych w nim towarów, zgodnych z normami krajowymi lub międzynarodowymi albo odpowiadający przepisom kraju importującego, ewentualnie warunkom zawartym w kontrakcie. źródło - portal timocom.pl
  • Coil - inaczej zwój nawinięty na szpulę. Metoda ta wykorzystywana jest bardzo szeroko w przemyśle samochodowym, gdzie blachy z metali i stopów metali transportowane są w formie ogromnych zwoi od producentów do zakładów dalszej obróbki. Z reguły jako surowiec nawinięty na szpulę występuje tu blacha ze stali węglowej walcowana na zimno, blacha walcowana na gorąco, blacha ocynkowana ze stali, taśma stalowa, drut stalowy, linki stalowe oraz przewody elektryczne. źródło - portal timocom.pl
  • Consignee - międzynarodowe określenie odbiorcy; najczęściej można spotkać się z nim w listach przewozowych. źródło - portal timocom.pl
  • Cross-trade - to przewóz ładunków pomiędzy dwoma krajami przez przewoźnika nie mającego siedziby w żadnym z tych państw. Usługi te są też często nazywane „dużym kabotażem” lub "przerzutem". źródło - portal timocom.pl
  • Deklaracja Intrastat - to dokument, który zawiera dane odnośnie kodu taryfy celnej CN, kraju pochodzenia towaru, masy netto, deklarowanej wartości i ilości we właściwej dla danego towaru uzupełniającej jednostce miary. Deklarację Intrast składa się jeśli w poprzednim roku sprawozdawczym zostały przekroczone przez przedsiębiorcę kwoty obrotów określonych progami statystycznymi, ogłaszanymi corocznie przez GUS. Deklaracja Intrastat jest składana za okresy miesięczne, osobno dla przywozu i wywozu. Obowiązek składania deklaracji wynika z faktu, iż handel i przepływ towarów pomiędzy krajami wspólnoty jest przedmiotem analizy statystycznej. źródło - portal timocom.pl
  • Deklaracja pochodzenia (deklaracja na fakturze) - oświadczenie dotyczące pochodzenia towarów, bez względu na ich wartość; złożone w związku z ich eksportem. Może zostać sporządzona, jeżeli dane produkty można uznać za produkty pochodzące w rozumieniu odpowiednich umów międzynarodowych. Deklarację sporządza wytwórca, producent, dostawca, eksporter lub inna kompetentna osoba na fakturze, specyfikacji wysyłkowej lub innym dokumencie handlowym. źródło - portal timocom.pl
  • Deklaracja ładunkowa - inaczej deklaracja frachtu (cargo declaration) to dokumenty dotyczące przewożonego ładunku w transporcie handlowym wymagane przez władze celne. źródło - portal timocom.pl
  • Dokument konsygnacyjny (list przewozowy) - dokument, który potwierdza podpisanie umowy na przewóz danego kontyngentu z miejsca załadunku do wskazanego miejsca rozładunku. Zawiera on zwykle adres sprzedawcy, adres docelowy, numery referencyjne odbiorcy i dostawcy, rodzaj przewożonego towaru oraz ilość i cenę jednostkową frachtu przesyłanego przy pomocy transportu lądowego, wodnego, powietrznego oraz transportu multimodalnego. Oryginał listu przewozowego powinien towarzyszyć przesyłce podczas transportu, jednak jego brak, nieprawidłowość lub utrata nie wpływa na ważność i istnienie umowy przewozu. źródło - portal timocom.pl
  • Dopuszczenie do obrotu - ma zastosowanie w przypadku przywozu towarów niewspólnotowych na obszar celny Unii Europejskiej. Po objęciu tą procedurą towaru niewspólnotowego otrzymuje on status celny towaru wspólnotowego. Dopuszczenie do obrotu może nastąpić po spełnieniu wszystkich wymogów określonych prawem tj. po zastosowaniu środków polityki handlowej, spełnieniu pozostałych formalności wymaganych przy przywozie towarów, jak również uiszczeniu opłat celnych. Dopiero po realizacji tych warunków można swobodnie dysponować towarem na danym obszarze celnym. źródło - portal timocom.pl
  • Drobnica - przesyłki mniejszych rozmiarów w opakowaniu lub bez, które można przemieszczać i ładować w całości. Drobnicę można policzyć. Są to towary, które nie wymagają użycia specjalnych dodatkowych pojemników transportowych. Mogą być one transportowane w ciężarówkach, samolotach lub w kontenerach (większość drobnicy, na większe odległości, transportowana jest w kontenerach). źródło - portal timocom.pl
  • FTL (Full Truck Load) - oznacza się transport, podczas którego pojazd ciężarowy przewozi jeden ładunek i tym samym jest w pełni obciążony. W polskim języku jest to ładunek kompletny. Przedsiębiorstwo transportowe nie traci czasu na awizację, fakturowanie czy oczekiwanie w miejscach licznych załadunków i rozładunków. Kierowca również ma mniej pracy podczas załadunku i rozładunku oraz przy zabezpieczeniu towaru. Dla zleceniodawcy jest to z kolei najszybszy wariant transportu, przesłania lub zlecenia przesłania towaru bezpośrednio do odbiorcy, bez zbędnych przeładunków. źródło - portal timocom.pl
  • Fracht - w języku potocznym to inaczej przewożony ładunek. Pojęcie to często stosowane jest także w oznaczeniu kwoty należności za przewóz towarów. Fracht w rozumieniu wynagrodzenia za transport ładunku ze względów bezpieczeństwa zasadniczo wypłacany jest po dostarczeniu towaru na miejsce przeznaczenia, w uzgodnionym terminie i w nieuszkodzonym stanie. źródło - portal timocom.pl
  • INTRASTAT - wspólny system statystyki obrotu towarowego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. System INTRASTAT to system informacji obejmujący handel pomiędzy państwami członkowskimi UE oparty na danych pochodzących z deklaracji INTRASTAT, którą należy złożyć do odpowiedniej Izby Celnej. Konieczność wprowadzenia systemu monitorującego obrót towarowy podmiotów mających swoją siedzibę w kraju i dokonujących obrotów towarowych z innymi państwami należącymi do Wspólnoty zaistniała z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej źródło - portal timocom.pl
  • ITU (Intermodal Transport Unit) - jednostka transportu intermodalnego. Stanowią ją kontenery, nadwozia samochodowe wymienne i naczepy właściwe dla transportu kombinowanego. źródło - portal timocom.pl
  • Incoterms (International Commercial Terms) - międzynarodowe reguły dotyczące zwyczajów w handlu publikowane przez Międzynarodową Izbę Handlową z siedzibą w Paryżu. Formuły Incoterms nie są normami prawnymi i mają charakter dobrowolny, jednak są one powszechne na całym świecie i szeroko wykorzystywane przy obrocie dobrami materialnymi. Określają one ogólnie przyjęte warunki sprzedaży; w tym zasady podziału obowiązków w wymianie międzynarodowej, podział kosztów, zadań i ryzyka związanego z dostawą, obejmują rozliczenie odpowiedzialności eksportowych i importowych, pokrycie kosztów, w tym transportu i ubezpieczenia, odzwierciedlają też rodzaj uzgodnionego transportu. źródło - portal intralog.pl
  • LTL (Less Than Truck Load) - opisuje obszar ładunków zbiorowych w drogowym transporcie towarów. LTL oznacza ilość transportową, która nie wypełnia w całości samochodu ciężarowego źródło - portal intralog.pl
  • MRN (Movement Reference Number) - numer nadawany operacji tranzytu przy jej rejestracji w urzędzie wyjścia. Numer ten służy do jednoznacznego identyfikowania sprawy. Towarzyszy operacji tranzytu w systemie NCTS od momentu jej rozpoczęcia do zakończenia. MRN jest drukowany jako kod paskowy na dokumencie TDT, który fizycznie towarzyszy przewożonym towarom. źródło - portal ncts.pl
  • MSDS (Material Safety Data Sheet) - karta charakterystyki substancji niebezpiecznej. Dokument ten zawiera opis zagrożeń, które może spowodować określona substancja lub mieszanina chemiczna, a także podstawowe dane fizykochemiczne na jej temat. Jej podstawowym celem jest informowanie o potencjalnych zagrożeniach związanych z daną substancją, metodach ich zapobiegania i procedurach jakie należy wykonać w razie wystąpienia skażenia opisywaną substancji. Karta MSDS wyznacza grupę oraz klasę towaru niebezpiecznego i zawiera m.in. informacje dotyczące transportu tego rodzaju substancji niebezpiecznej. Kartę charakterystyki należy dostarczyć w językach urzędowych państw członkowskich, na terytorium których substancja lub mieszanina są wprowadzane do obrotu, chyba że zainteresowane państwa członkowskie postanowią inaczej. źródło - portal timocom.pl
  • NCTS (New Computerised Transit System) - system informatyczny obsługujący wspólnotową procedurę tranzytu (zewnętrzna i wewnętrzna) na terenie Unii Europejskiej oraz wspólną procedurę tranzytową WPT. Zgłoszenie w formie elektronicznej stosowane będzie dla zgłoszeń tranzytowych aktualnie przyjmowanych na dokumencie SAD. źródło - portal ncts.pl
  • TDT (Tranzytowy Dokument Towarzyszący) - drukowany dokument, który zastępuje karty 4 i 5 SAD. Zawiera zakodowany MRN. Wydruk dokumentu jest przygotowywany w urzędzie wyjścia (zwykła procedura) lub w siedzibie upoważnionego nadawcy (procedura uproszczona) źródło - portal ncts.pl
  • COL (Customs Office List) - lista urzędów celnych (Customs Office List), w których działa system NCTS. Lista publikowana jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej - http://europa.eu.int źródło - portal ncts.pl
  • Operacja TIR - to przewóz towarów z wyjściowego urzędu celnego do docelowego urzędu celnego zgodnie z procedurą zwaną „procedurą TIR”, ustaloną przez Konwencję Celną Dotyczącą Międzynarodowego Przewozu Towarów z Zastosowaniem Karnetów TIR. Pojazdy, które poruszają się na karnecie TIR zostają zaplombowane i sprawdzone w urzędzie celnym lub na granicy państwa wywozu ładunku. Następnie odplombowuje się je i ponownie kontroluje w kraju docelowym ładunku. Na mocy tej konwencji międzynarodowy tranzyt drogowy mija kolejne państwa tranzytowe z formalnościami zredukowanymi do minimum. źródło - portal timocom.pl
  • TEU (twenty-feet equivalent unit) - to jednostka miary odpowiadająca pojemności; używana często w odniesieniu do portów i statków kontenerowych. Jest ona równoważna objętości kontenera ISO o długości 20 stóp. Znormalizowany kontener serii 1 ISO odpowiada 2TEU. źródło - portal timocom.pl
  • Tara kontenera - masa własna pustego kontenera razem z masą okuć i urządzeń stanowiących integralną część tego typu kontenera w normalnych warunkach. 20' kontener może ważyć 1,800 kg - 2,400 kg, 40' kontener może ważyć 2,800 kg - 4,000 kg, a 40' high cube (kontener wyższy od standardowych 40') może ważyć 3,900 kg - 4,200 kg. źródło - portal timocom.pl
  • Dokument EUR1 - dokument potwierdzający pochodzenie towarów wywożonych do krajów trzecich. Wystawia się je dla towarów wobec których będą stosowane preferencje celne, czyli zostanie obniżona stawka cła w kraju importu w ramach np.: preferencyjnych umów dwustronnych pomiędzy UE a danym krajem importu. źródło - portal kontener.pl
  • EORI (ang. Economic Operators Registration and Identification) - Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Głównym celem funkcjonowania systemu EORI jest przyspieszenie załatwiania formalności i operacji celnych przez przedsiębiorców i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, uczestniczące w czynnościach celnych. Przedsiębiorcy podlegają jednokrotnej rejestracji w systemie EORI. Zostaje im wtedy nadany unikalny numer identyfikacyjny EORI. źródło - portal kontener.pl
  • Fumigacja - fumigacja drewna oraz opakowań z drewna jest wymagana w transporcie międzynarodowym, poza granicami Unii Europejskiej oraz między niektórymi krajami członkowskimi. Fumigacja ma na celu ograniczenie ryzyka rozprzestrzeniania się szkodników kwarantannowych w obrocie międzynarodowym. Na elementy drewniane poddane zabiegowi fumigacji nanosi się logo IPPC. źródło - portal kontener.pl
  • Telex Release - jeśli konosamenty były wydrukowane i zostały wydane, należy zwrócić je do przewoźnika/ spedytora i dopiero wtedy można wydać dyspozycję Telex Release. Kontener lub towar zostaje zwolniony i wydany odbiorcy niezwłocznie na podstawie tej dyspozycji. źródło - portal kontener.pl
  • AMS (Automated Manifest System) - "24-HOUR RULE", automatyczny system zgłaszania danych przy eksporcie do USA. źródło - portal kontener.pl
  • CAM (China Customs Advanced Manifest) - system manifestowania przesyłek w Chinach. źródło - portal kontener.pl
  • ISPS (International Ship & Port Facility Security fee) - opłata pobierana przez wszystkich armatorów oraz porty morskie w związku z nałożonym obowiązkiem podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w portach i w żegludze. źródło - portal kontener.pl
  • EBS (Emergency Bunker Surcharge) - specjalna dopłata służąca zniwelowaniu wahań cen paliwa, każdorazowo decyzja o jej naliczeniu podejmowana jest przez armatora realizującego transport. źródło - portal kontener.pl
  • SOC (Shipper Own Container) - kontener załadowcy. źródło - portal kontener.pl
  • Piracy Risk Surcharge (skrót PRS) - dodatek antypiracki, dotyczący zapewnienia bezpieczeństwa na wodach Zatoki Adeńskiej źródło - portal kontener.pl
  • WRS (War Risk Surcharge) - dodatek frachtowy pobierany za ryzyko wojenne. źródło - portal kontener.pl
  • Współczynnik przestrzenności - określa jaką przestrzeń zajmuje jednostka wagowa danego ładunku. Jako jednostkę wagową przyjmuje się najczęściej 1 tonę metryczną lub 1 tonę angielską a objętość wyraża się w metrach sześciennych lub stopach angielskich. źródło - portal kontener.pl
  • RF - kontener typu chłodnia źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • STF (Suez Transit Fee) - opłata za transport via Kanał Sueski źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • Strata sztauerska - konieczna strata przestrzeni ładunkowej wywołanej faktem, że między poszczegolnymi ładunkami zawsze pozostaje pewna wolna przestrzeń, ktorej wielkość jest zależna od wielu czynników jak wielkość ładunkow, ich kształt i jednolitość kształtu oraz obecność przeszkod w pomieszczeniach ładunkowych statku źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • VGM kontenera - zweryfikowana masa kontenera źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • BAREBOAT CHTR - Bareboat Charter Owners lease a specific ship and control its technical management and commercial operations only / czarter statku bez załogi. źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • CBM - cbm, Cubic Meter / metr sześcienny źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • CBFT / or CFT / - cbft / cft, Cubic Feet / stopa sześcienna źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • CDD (Cargo Data Declaration) - również występuje jako ENS / EAM i dotyczy ładunków importowanych do Unii Europejskiej. źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • PCS (Panama Canal Surcharge) - dodatek za transport via Kanał Panamski źródło - portal euro-shipping.com.pl
  • EXW (ang. ex works) - określa warunki dostawy w transporcie morskim, inaczej zwana formułą ‘loco’. Sprzedający pozostawia towar do dyspozycji kupującego w punkcie wydania (magazyn, zakład). Do jego obowiązków nie należy ani odprawa celna towaru, ani załadunek towaru na środek transportu. W przypadku EWX to kupujący organizuje transport, ponosi jego koszty i ryzyko na całej trasie. źródło - portal bbats.pl
  • FOB (ang. free on board) - Incoterm to jeden z warunków dostawy dotyczącym jedynie transportu morskiego. W tym przypadku towar uznaje się za dostarczony po jego załadunku na wskazany przez kupującego statek w macierzystym porcie sprzedawcy. źródło - portal bbats.pl
  • HC (ang. high cube container) - kontener wysoki o wymiarach 8′ X 9-1/2′ X 40. źródło - portal bbats.pl
  • IATA (ang. The International Air Transport Association) - Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych - światowa organizacja handlowa z siedzibą w Montrealu i Genewie skupiająca dziś 260 przewoźników wykorzystujących linie lotnicze. źródło - portal bbats.pl
  • Incoterms - międzynarodowe formuły handlowe opracowane przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu. Powszechnie używane w handlu zagranicznym. EXW, FCA, CPT, CIP, DAT, DAP, DDP to formuły, obowiązujące dla wszystkich gałęzi transportowych - wskazane jest w nich miejsce dostawy/przeznaczenia. FAS, FOB, CFR, CIF wykorzystuje się w transporcie morskim i śródlądowym. źródło - portal bbats.pl
  • LDM (ang. loading meter) - metry ładowne. 1ldm = 2,4m x 1m =2,4 m2. Uwaga: nie należy mylić metra ładunkowego z metrem bieżącym lub kwadratowym. źródło - portal bbats.pl
  • LO-LO (ang. lift on - lift off) - jednostki typu lo-lo to kontenerowce komorowe, których przeładunek odbywa się pionowo źródło - portal bbats.pl
  • OT (ang. open top container) - kontener, który posiada otwartą górę objętą plandeką, zamiast stałego dachu. źródło - portal bbats.pl
  • RO RO (ang. roll-on/roll-off) - system przeładunku poziomego statku, polegający na wtaczaniu i wytaczaniu ładunków przez furty statku źródło - portal bbats.pl
  • Lotniczy list przewozowy MAWB - wystawia się go w przypadku, gdy wysyła się różne przesyłki, różnych klientów w to samo miejsce. W tym przypadku jako odbiorcę wyznacza się partnera logistycznego w porcie docelowym. źródło - portal mfiles.pl
  • Spedytorski lotniczy list przewozowy HAWB - jest to list, który zawiera spis wszystkich, pojedynczych paczek, które zostały ze sobą połączone dla umożliwienia transportu. Na liście oprócz podstawowych danych, znajduje się również informacja o stawce przewozowej, którą spedytor oferuje klientowi. źródło - portal mfiles.pl
  • FCA (Free Carrier) - dostarczony do przewoźnika (wpisać oznaczone miejsce dostawy); obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi (lub innej osobie, np. spedytorowi) wyznaczonemu przez kupującego w zakładzie sprzedającego (wówczas ma obowiązek załadować towar na środek transportu) lub w innym, wyznaczonym miejscu (wówczas ma obowiązek dostarczyć towar, gotowy do wyładunku, na środku transportu), a także dokonanie formalności celnych w eksporcie. Obowiązkiem kupującego jest przejęcie ryzyka oraz zawarcie umowy przewozu do wyznaczonego miejsca dostawy, a także poinformowanie sprzedającego o nazwie przewoźnika, terminie załadunku oraz rodzaju środka transportu. źródło - portal ocs.pl
  • CPT (Carriage Paid to) - przewóz opłacony do (wpisać oznaczone miejsce przeznaczenia); obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru przewoźnikowi (od tego miejsca ryzyko ponosi Kupujący) oraz zawarcie umowy przewozu do określonego miejsca przeznaczenia oraz opłacenie jego kosztów. Obowiązkiem kupującego jest poniesienie wszystkich kosztów związanych z towarem podczas jego przewozu do miejsca przeznaczenia, z wyjątkiem tych, które obciążyły sprzedającego na podstawie umowy o przewóz. źródło - portal ocs.pl
  • CIP (Carriage and Insurance Paid to) - przewóz i ubezpieczenie opłacone do (wpisać oznaczone miejsce przeznaczenia); w porównaniu do formuły CPT, zakres obowiązków sprzedającego jest rozszerzony o zawarcie umowy ubezpieczenia i pokrycie jego kosztów oraz przekazanie kupującemu dowodu ubezpieczenia, aby mógł on dochodzić roszczeń od ubezpieczyciela - w przypadku uszkodzenia czy utraty towaru. Pozostałe obowiązki stron są takie jak w CPT. źródło - portal ocs.pl
  • DAT (Delivered at Terminal) - dostarczony do terminalu (wpisać oznaczony terminal w porcie lub miejscu przeznaczenia); obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru i postawienie go do dyspozycji kupującego, po wyładunku ze środka transportu, w określonym terminalu, w wyznaczonym porcie lub innym wskazanym miejscu przeznaczenia. Od tego miejsca koszty oraz ryzyko ponosi kupujący. źródło - portal ocs.pl
  • DAP (Delivered at Place) - dostarczony do miejsca (wpisać oznaczone miejsce przeznaczenia); obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru i postawienie go do dyspozycji kupującego, na środku transportu, gotowego do wyładunku. Od tego miejsca koszty oraz ryzyko, w tym wyładunku, ponosi kupujący. źródło - portal ocs.pl
  • DDP (Delivered Duty Paid) - dostarczony, cło opłacone (wpisać oznaczone miejsce przeznaczenia); obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru do określonego miejsca przeznaczenia oraz postawienie go do dyspozycji kupującego, oclonego, na środku transportu, gotowego do wyładunku. Obowiązkiem kupującego jest wyładunek towaru. źródło - portal ocs.pl
  • CFR - COST AND FREIGHT (koszt i fracht) - sprzedawca obowiązany jest dostarczyć towar na pokład statku oraz do zawarcia umowy przewozu i opłacenia kosztów i frachtu. Ryzyko przenoszone jest na nabywcę tak jak w regule FOB. źródło - portal ocs.pl
  • CIF - COST INSURANCE FREIGHT (koszt ubezpieczenie fracht); obowiązki sprzedawcy takie jak w regule CFR, sprzedawca ponadto obowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczenia. Ryzyko przenoszone jest na nabywcę tak jak w regule FOB. źródło - portal ocs.pl

Kontakt

Jeżeli są Państwo zainteresowani aktywnym uczestnictwem
w systemie Xplo-Trade zachęcamy do kontaktu.

XPLO Sp. z o.o. ul. Magazynowa 8, 85-790 Bydgoszcz +48 505 701 180
od pon. do pt. od godziny 8:00 do 16:30
[email protected]
wysyła